דף הבית >> חדר הדרכה >> חדר הדרכה לצוותי הוראה >> טיפים קולנועיים >> כללי ברזל להפקת סרט תדמית

כללי ברזל להפקת סרט תדמית

הפקת סרט תדמית לבית ספר זו משימה לא פשוטה. איך יוצקים את כל התוכן, הערכים והאווירה הייחודיים, בעידן בו בתי הספר נדרשים לשווק את עצמם בצורה המיטבית במספר דקות? 
כשאנחנו מפיקים סרט שכזה אנחנו דואגים להקפיד בתהליך העבודה וההכנות עם בית הספר על כללים חשובים שיהפכו את הסרט למנצח. הנה כמה טיפים שיעזרו גם לכם משלב התכנון ועד להקרנה. בהצלחה!
 
כלל מספר אחד – מצאו את הייחודיות
בכדי ליצור סרט מעניין ושונה, כדאי לבנות אותו סביב התחום בו בית הספר מצטיין ומקיים מסגרות מקוריות: אמנויות, מסלולי לימוד מיוחדים, אווירה ביתית, או כל מאפיין עיקרי של בית הספר. סביב נושא זה כדאי לבנות את הנושאים עליהם יינתן דגש בסרט ואת סיפור המסגרת.
 
כלל מספר שתיים – כתיבת התסריט 
שלב כתיבת התסריט הוא חלק קריטי בעבודה, בו מתקבלות ההחלטות החשובות. תחילה יש לבנות את המסגרת, הפורמט – תלמיד או קריין שמלווה את הסרט, סיפור נושא, סצנות עלילתיות, שרשור טקסט קלאסי, ועוד שלל אפשרויות.
לאחר בניית המסגרת, יש למקם את הנושאים המוצגים לפי רצף מסוים, ולפרט בכל נושא את האובייקטים שירכיבו אותו. לדוגמא – בנושא "מנהיגות ומצוינות בבית הספר" – יוצג ראיון עם המורה שמרכזת את התחום, ראיון עם תלמיד שמשתתף באחד הפרויקטים, תיעוד של פרויקט בנושא, תיעוד של פרויקט נוסף בנושא.
בשלב זה רצוי לבחור כבר בפסקול שילווה את הסרט ויחזק את המסר או האווירה שבחרתם להציג.
 
כלל מספר שלוש – הצילומים
את שלב הצילומים יש לתכנן בצורה מפורטת ומדויקת מראש. יש להכין לוח זמנים מדויק, הכולל את המיקומים בהם מצולם כל שוט, והאנשים אשר ייקחו חלק בכל צילום וצילום.
חשוב לבחור מראש בפעילויות ומיקומים שמושכים את העין, ומצטלמים בצורה מעניינת. את רוב הפעילויות המצולמות אפשר לביים בקלות, ולא לחכות ליום בו הן באמת מתבצעות.
לראיונות יש חלק מכריע באיכות הסרט. הם מהווים למעשה את העברת המסר הישירה ביותר, מהאנשים שנוגעים בצורה הכי ישירה בנושא המוצג. לכן, יש להשקיע ולתכנן מראש את הטקסט אותו עומדים המרואיינים לקריין, אך להכין אותם מראש לכך שיצטרכו לדבר בטבעיות ולא בדקלום. לצורך כך יש לבחור במרואיינים בעלי יכולות ורבליות, ולא כאלו שיתביישו או ידקלמו אל מול המצלמה.
ביום הצילומים יש לדאוג להתגייסות כללית של בית הספר, גם בהכנת האובייקטים, הכיתות והתלמידים לצילום, וגם ביצירת שטחים סטריליים, בעיקר בצילומי הראיונות, אותם יש לבצע ברמה הכי מקסימלית של שקט בכל סביבת המרואיין. כל רעש מסביב, שיגיע מכלל בית הספר, יגרור בעיות סאונד קשות בשלב העריכה.
 
כלל מספר ארבע - העריכה 
השלב בו נולד הסרט. יש לדאוג לעריכה נקייה וקצבית, שתעניין את הצופה ולא תלאה אותו. לאזן בין הסאונד והטקסט המדובר לבין הפסקול, ולשמור על רצף ועניין. אורכו של סרט תדמית ממוצע הוא כחמש עד שש דקות, ולרוב לא כדאי לחרוג מהזמן הזה, כדי להעביר מסר מהיר ולא לעייף את הצופים. כדאי לשלב כותרות לאורך הסרט, שיעבירו את המסרים בצורה ויזואלית וברורה.
 
כלל מספר חמש – תפוצה רחבה
בעידן שבו אנו חיים יש חשיבות מכרעת בעיקר בתחום השיווק לזירת האינטרנט. הדרך היעילה ביותר של בית הספר שלכם להיחשף אל מול קהל היעד שלו היא הפצת סרט התדמית במקומות הנכונים באינטרנט . לכן, עוד בשלבי ההפקה הראשוניים, יש להחתים את הורי כל התלמידים על אישור להפצת הסרט בו יופיע ילדם ביוטיוב וברשת הפייסבוק. ביום הצילומים יש להקפיד שאף תלמיד שהוריו לא חתמו על האישור לא יצולם, ולשים לב גם כאשר מצלמים סצנות המוניות, כגון הפסקה פעילה או אירוע בית ספרי. לפרטים האלה חשוב לשים לב גם בשלב העריכה, בכדי לוודא שלא נכנס אף תלמיד שלא אושר, ושיגרום לסרט להיחסם בשלב מסוים ולרדת מהרשת.
את ההפצה רצוי לעשות דרך היוטיוב, אתר בית הספר, הפייסבוק של בית הספר ושל התלמידים, פורומים עירוניים, ושלל הזירות הקיימות ברחבי הרשת.
 
בהצלחה!